Verkocht
In de tweede helft van de 16de eeuw lanceerden de pottenbakkers een nieuw revolutionair kruiktype. Uit de tot dan toe ronde buikvorm ontwikkelden zij een meer gestructureerde kruik met een voet, een cilindervormig middengedeelte, een schouder en een hals.
Door deze cilindrische kruikvorm werd het mogelijk om – in plaats van de tot nu toe gebruikte wapens en medaillons – een fries te gebruiken die met behulp van beelden en tekst een verhaal vertelde (zoals onze strips nu). Religieuze en profane motieven dienden tot het vermaak van de gebruiker en maakten de keramiek van Raeren tot een begeerd object.
Één van de meest populaire motieven op de Raerense kruiken van de 16de eeuw is de boerendans. Dit motief vindt men ook vaak terug in de schilderkunst van deze tijd en duidt op de veranderende tijdsgeest.Tegelijkertijd krijgen we een interessant beeld van de toenmalige feesten. De reliëffries met de boerendans, waarvan er meer dan 30 varianten bestaan, werd gesneden naar een gravure van de “Nurnbergse Kleinmeister” Hans Sebald Beham (1500-1550).
De tekst op deze kruik luidt;
GERET DU MUS DAPER BLASEN
SO DANSSEN DIE BUREN ALS WEREN SI RASEN
FRI UF SPRICHT BASTOR
ICH VERDANS DI KAP MIT EN KOR
De kruik is gaaf zonder restauraties en heeft een tinnen deksel en voetring.
Hoogte; 28,5 cm
Eeuw | |
---|---|
Land van herkomst | Duitsland |
Materiaal | Steengoed |